osteopatia/rehabilitacja/dietetyka/trening personalny/ masaż leczniczy

Diagnostyka nadwrażliwości pokarmowych

Przyczyną złego samopoczucia i chorób mogą być codziennie spożywane pokarmy. To co jemy w znacznym stopniu wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Alergia pokarmowa to niewłaściwa reakcja układu immunologicznego na spożywane pokarmy. Należy jednak pamiętać, iż możliwe reakcje organizmu są bardzo zróżnicowane.

W typowej alergii IgE – zależnej (typu I, natychmiastowej) reakcja organizmu na spożywany pokarm jest bardzo szybka i dotyczy najczęściej skóry i śluzówek (np. wysypka, obrzęk, atopowe zapalenie skóry) oraz przewodu pokarmowego (np. biegunka, bóle brzucha, zaparcia). Diagnostyka alergii natychmiastowej opiera się o testy skórne i testy z krwi na alergię IgE – zależną.

Problem pojawia się jednak, gdy zauważamy, że spożywany pokarm jest przyczyną problemów zdrowotnych i pogorszenia samopoczucia, a testy na alergię IgE – zależną dają wyniki ujemne. Co więcej, pacjent nie jest w stanie samodzielnie określić który ze spożywanych pokarmów jest przyczyną problemów. Niepożądane reakcje na pokarmy mogą ujawniać się dopiero po kilku dniach od spożytego posiłku.

Dzieje się tak dlatego, że bardzo często przyczyną chronicznych, przewlekłych dolegliwości jest ukryta (opóźniona) nadwrażliwość pokarmowa. Oznacza to, iż czas jaki upływa pomiędzy spożyciem alergizującego pokarmu, a wystąpieniem objawów wynosi od 8 – 96 godzin. Oznacza to, że pokarm spożyty w poniedziałek może wywołać reakcję organizmu dopiero w środę czy czwartek. Tak znaczne opóźnienie objawów uniemożliwia samodzielną identyfikację uczulających pokarmów przez pacjenta. Tego typu reakcje nazywane bywają potocznie nietolerancją pokarmową. Tymczasem u ich podłoża leży wytworzenie swoistych przeciwciał IgG i IgA względem niektórych pokarmów, czyli mechanizm charakterystyczny dla alergii.

Utajone nadwrażliwości na pokarmy mogą być przyczyną:

• dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, biegunki, mdłości, uczucie przelewania, refluks żołądkowo – jelitowy)
• zespołu metabolicznego (nadwaga/ otyłość, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze)
• zmian skórnych (AZS, trądzik, łuszczyca, świąd idiopatyczny, pokrzywka)
• zaburzeń nastroju
• zespołu chronicznego zmęczenia
• depresji
• anemii
• nasilania stanu zapalnego w chorobach autoimmunologicznych (nieswoiste zapalenie jelit, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, celiakia i inne)
• zaburzeń ze spektrum autyzmu
• nadpobudliwości psychoruchowej ADHD
• objawów neurologicznych
• migren
• idiopatycznych bólów mięśni i stawów
• innych dolegliwości przewlekłych o trudnej do ustalenia etiologii

Tylko wykonanie odpowiednich badań na alergię IgG i IgA – zależną umożliwi identyfikację alergizujących pokarmów i zahamowanie toczącego się procesu zapalnego w organizmie.

Aby uzyskać więcej szczegółów odnośnie badań lub umówić się na wykonanie badania na alergię skontaktuj się z naszym dietetykiem.

mgr Natalia Zbroja- dietetyk