Mikroflora jelitowa- klucz do zdrowia

Mikroflora jelitowa- klucz do zdrowia

osteopatia/rehabilitacja/dietetyka/trening personalny/ masaż leczniczy

Czym jest mikroflora jelitowa?

W jelitach żyje od 300 do 500 różnych gatunków bakterii, które zawierają prawie 2 mln genów. W połączeniu z innymi drobnymi organizmami, takimi jak wirusy i grzyby, tworzą to, co znamy pod nazwą mikroflory, albo mikrobiomu. W jelitach zdrowego człowieka bytuje około 2 – 3 kilogramów drobnoustrojów. Gdyby pozbawić ludzki organizm tego ekosystemu, nie bylibyśmy w stanie przeżyć.

Mikroflora każdej osoby jest unikalna. Nie ma dwóch osób z taką samą mikroflorą. Zależy ona już od mikroflory matki przy porodzie naturalnym (sposób porodu ma znaczenie, gdyż noworodek przechodząc przez kanał rodny dostaje od matki florę bakteryjną), sposobu karmienia (karmienie naturalnym mlekiem matki jest bardziej wartościowe), a kolejna kolonizacja odbywa się za pomocą diety i czynników środowiskowych. Bakterie żyją w całym organizmie, ale te bytujące w jelitach mogą mieć ogromny wpływ na samopoczucie. Większość bakterii żyje w jelitach i okrężnicy, ale bytują one w całym układzie pokarmowym. Mają wpływ między innymi na: metabolizm, nastrój czy układ odpornościowy. Korzystne dla zdrowia bakterie jelitowe bezpośrednio lub pośrednio koordynują bowiem funkcjonowanie każdego organu i narządu.

Jakie role pełni mikroflora jelitowa?

• Wspomaganie procesu trawienia
• Produkcja witamin (z grupy B i K)
• Konkurencja z mikroorganizmami chorobotwórczymi
• Stymulacja komórek układu immunologicznego
• Neutralizacja toksyn i innych substancji potencjalnie szkodliwych
• Hamowanie stanu zapalnego
• Uszczelnianie bariery jelitowej
• Wpływ na nastrój i dobre samopoczucie

Co powoduje zaburzenie równowagi mikroflory jelitowej?

• Antybiotyki, zwłaszcza wielokrotnie stosowane
• Interwencje medyczne (terapie i zabiegi w obrębie przewodu pokarmowego)
• Długotrwały stres psychiczny i fizyczny
• Wysokoprzetworzona żywność, fast foody, cukry proste
• Używki
• Wybrane leki (np. niesteroidowe leki przeciwzapalne, inhibitory pompy protonowej)
• Niehigieniczny tryb życia
• tabletki antykoncepcyjne

Do czego mogą doprowadzić zaburzenia mikroflory jelitowej?

• Zaburzeń trawienia i wchłaniania
• Dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (bóle brzucha, zaparcia, wzdęcia, mdłości, refluks żołądkowo – jelitowy)
• Nietolerancji i alergii pokarmowych
• Atopowego zapalenie skóry i innych problemów skórnych (trądzik, świąd, nawracające zakażenia skóry)
• Nawracających infekcji dróg oddechowych, ucha środkowego, zatok
• Nawracających infekcji układu moczowo – płciowego i przewodu pokarmowego
• Grzybicy przewodu pokarmowego
• Chorób autoimmunologicznych
• Nadwagi i otyłości
• Pogorszenia kondycji psychofizycznej
• Zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
• Zaburzeń ze spektrum autyzmu
• Zaburzeń nastroju

Jak przeciwdziałać utracie równowagi mikrobiologicznej?

• Stosując odpowiednią probiotykoterapię
• spożywając z dietą odpowiednią ilość błonnika (25-40 g)
• jedząc dużą ilość kiszonek
• wprowadzając do diety fermentowane produkty mleczne (najlepiej domowej roboty)
• stosując niskoprzetworzoną, zdrową żywność, bez chemii
• ograniczając do minimum cukry proste, alkohol, kawę, używki
• rezygnując z czynników wyżej wymienionych jako te, które uszkadzają równowagę mikroflory jelitowej
Czym są probiotyki, prebiotyki i symbiotyki?
• prebiotyki- substancje, które nie są trawione i stanowią pożywkę dla szczepów dobrych bakterii jelitowych, czyli naturalny błonnik znajdziemy w siemieniu lnianym, owsie, jęczmieniu, w strączkowych, cebuli, szpinaku, cykorii, szparagach i innych warzywach.
• probiotyki- preparaty lub produkty żywnościowe zawierające pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, które wywierają korzystny efekt na zdrowie, jeżeli zostały podane w odpowiedniej ilości. Znajdziemy je we wszystkich warzywnych kiszonkach, fermentowanych produktach mlecznych oraz suplementach.
• symbiotyki- preparaty będące połączeniem probiotyku i prebiotyku.

Tylko odpowiednio dobrane probiotyki mogą skutecznie odbudować mikroflorę jelitową.
Celem stosowania probiotyków jest zwiększenie populacji bakterii prozdrowotnych i eliminacja chorobotwórczych patogenów, zarówno grzybów jak i bakterii. Należy jednak pamiętać, iż każdy probiotyk działa inaczej i tylko stosowanie odpowiednio dobranej probiotykoterapii przyniesie spodziewane efekty i przełoży się na poprawę stanu zdrowia.

Odpowiednio dobrane probiotyki (jedno- lub wieloszczepowe) powinni przyjmować wszyscy, nie tylko osoby przyjmujące antybiotyki. Oczywiście powinno odbywać się to na równi z wprowadzeniem właściwej diety i zmianami w stylu życia.

mgr Natalia Zbroja- dietetyk

2017-12-19T13:01:16+00:00 9 Październik, 2017|Dietetyka|